14 Sept 2010

Lukketid: Når du begynner å se dobbelt!

Photo: min samarbeidspartner Inger Lise og meg. Lang lukkertid: 10"
photo: tatt av Inger Lise


I dag lærte vi at et kamera ikke bare er et kamera, men at et kamera har en blender-, lukker- og Iso funksjon.
Under her har jeg skrevet opp notatene mine fra timen som kan gi et lite inntrykk av hva vi har lært:

- Regulere lys
- Tre variabler:
Blender = AV - Aperture
Lukker = TV  - Time value
-        fryse eller vis bevegelse
-       4000  -> 1000-500-250  = fryse bevegelser
-       125 – 60 = litt frysing                          <- og nedover, bruk stativ.
-       30- 15 = bevegelsen synes litt
-       8-4-2-1 = viser bevegelsen

Iso = lys ømfintlighet
- 1’’ = sekund

Så det vi fokuserte mest på i dag var lukker tid. For meg var det en utfordring, men så etter EN DEL prøving og feiling gikk det greit og det ble en del interessante bilder.
Øverst ser dere to bilder. Begge er brukt lukkertid 10”, og Inger Lise og jeg tok disse bildene inne ved skapene våres for at bildene ikke skule bli så lyse. For jo lengre lukkertiden er, jo mer lys slippes inn.
Under der igjen, et bilde med kort lukkertid, altså bilde er fryst. Du kan vell si at skolen blir godt brukt!

No comments:

Post a Comment